01 02 03 18 24 25 26

duminică, 9 decembrie 2012

Colac si coliva,pentru sambata mortilor











Sambata 18 februarie, in fiecare biserica se oficiaza Sfanta Liturghie, urmata de slujba Parastasului pentru cei adormiti. In ziua in care se savarseste Sfanta Liturghie, preotul scoate miride (particele) din prescura, pentru vii si morti. Ele sunt asezate pe Sfantul Disc, alaturi de Agnet - partea din prescura care reprezinta pe Hristos, ca dragostea Lui sa se reverse si asupra lor. Amintim ca in cadrul Sfintei Liturghii, Agnetul se preface in Trupul si Sangele Domnului. Astfel, miridele (care ii reprezinta pe cei pomeniti), participa la sfintenie prin prezenta lor alaturi de Trupul lui Hristos de pe Sfantul Disc.
Aceasta sambata este cunoscuta sub denumirea "Mosii de iarna".Am tinut sa merg si eu la biserica si pentru asta am facut un colac,ce o sa il prezint in pasi,coliva si vin rosu.

Colacul:

Ingrediente:

-700 g faina alba
-20 g drojdie proaspata
-0 lingurita de zahar
-2 linguri de ulei de masline
-o lingurita de sare
-apa cat sa iasa un aluat vartos,de paine.

Se freaca drojdia cu zaharul.Faina se cerne intr-un bol,se pune sarea,se amesteca cu faina si se adauga si uleiul.Se face o adancitura in mijloc si se pune drojdia.Se amesteca si se adauga apa calduta,incepand sa se framante cu mana.Se adauga apa pana cand iese un aluat vartos.Se framanta bine pana cand devine un aluat neted si elastic.Se pune la dospit pana isi dubleaza volumul.
Dupa ce a crescut se pune pe masa de lucru,pe care s-a presarat uun praf de faina.



Se rasuceste intr-un rulou.



Se pune ruloul intr-o tava ,unsa si tapetata cu faina,se unesc cele doua capete ale ruloului,sa se obtina un cerc.



Cu un cutit bine ascutit,se portioneaza ruloul,in rondele aproximativ egale.



Se ia prima rondea si se aduce spre mijloc.Urmatoarea rondea,se lasa in afara,urmatoarea iarasi spre mijloc si tot asa pana se termina toate rondelele.





In mijlocul colacului,se pune un rulou micut,impletit in doua.Se lasa iarasi la crescut.



Apoi se unge cu lapte.



Se pune la cuptorul de dinainte incins,la foc mediu,pina se rumeneste frumos,cam 35-40 min.

Ca sa arate mai altfel,am pregatit o portie de aluat ce nu creste si am facut trandafirasi si frunze.



Cand colacul a prins crusta(rumenit foarte putin)l-am scos din cuptor si am lipit decorul cu miere diluata cu un pic de lapte.Nu am pus decorul de la inceput,pentru ca,atunci cand incepe aluatul sa creasca,decorul se "ingroapa".



Cand a fost gata,(nu-mi place cum s-a rumenit)L-am uns cu sirop de zahar pentru stralucire.



Alaturi de coliva,pe care am uitat sa o pozez in pasi,dar promit pentru alta data,de Sf. Toader,de o sticla de vin si colac,am dus la biserica,intru pomenirea mortilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu